محل تبلیغات شما

 در گذشته محل روستا با محل کنونی یکی نبوده , و تحت جو حاکم برمنطقه چه از لحاظ استراتژیکی و چه شرایط اقلیمی ساکنان منطقه برای به حداقل رسوندن خطرات و تسهیل امور روزمره زندگی نقاط بخصوصی رو برای تجمیع خانوارهاشون و بنا کردن یک سازه مسی با توجه به شرایط حال حاضر اون منطقه برمیگزیدند اگه بخوایم چند مورد دال بر این مبحث رو مثال بزنیم مهمترین مورد  دسترسی به آب شرب و پاکیزه دوم محل سازه ها برای در امان ماندن سازه و ساکنین از گزند خطرات احتمالی مثل سیلاب نزدیک بودن به شاهراها یا همون راهای ارتباطی اصلی و . می باشد.

و روستای بانیاران سید حسن  نیز از این امر مبرا نبوده  و طی سالیان گذشته بطوری که اینجانب اطلاع دارم سه بار نقل مکان داشته و هم اکنون آثاری از مکانهای پیشین در دسترس است بیشتر نقل مکانها به دلیل نزدیکی به آب کافی و همچنین دور بودن از خطرات احتمالی از هجوم دیگه ایلات منطقه بوده.

روستای بانیاران طی چند سال گذشته به چند نام مختلف خوانده میشده که می توان  به این سه مورد اشاره نمود 1 بانیاران کد خدا خدامراد یا همون بانیاران خدا مراد که در شناسنامه روستا هم به همین نام اشاره شده 2 بانیاران امیر حقمراد و 3 بانیاران سید حسن ,و حال به نحو ه ی انتخاب پسوندها میپردازم:

طبق اعتقادات و باورهای مردمی همیشه کسانی وجود داشته اند که با دیگر افراد جامعه کمی تا حدودی متفاوت بوده و دارای شان و منزلت بیشتری بودند .

این پسوندها نیزبسته به دوران ها و اعتقادهای مختلف تغییر پیدا کرده بطوری که هم اکنون روستای بانیاران را سید حسن به خاطر اعتقاد و منزلت سید حسن زارع به نام او تغییر دادند و نام گذاری کردند.

همان گونه که قبلا هم اشاره شد  روستا قبلا  به دونام کدخدا خدامراد و کدخدا امیر حق مراد خوانده میشده که در شناسنامه اصلی روستا هم بیشتر به نام بانیاران خدا مراد اشاره شده . شایان ذکر است نام خدامراد بعد از امیر حقمراد برگزیده شده و در اصل کدخدا خدامراد برادرزاده کدخدا امیر حقمراد بوده و هر دوی این بزرگواران نیز مردانی شریف و بزرگوار بوده اند که به افتخار هر دوی این بزرگواران نام روستا به نام این دو مرد شریف اختصاص یافته و خوانده میشده و بعد ایشان نیز بنا بر روال گذشته نیز مردی زیبا سیرت بزرگوار و با بصیرت چنان با کمالات ناب خویش هوش از سر مردمان این دیار برد که همه شیفته جمال ایشان گشتند و به افتخار ایشان نیز نام روستا را به نام این بزرگوار می خواندند ایشان کسی نبودند جز ریشه ای که بانی به ثمر نشستن هزاران شاخه و سرسپرده گشت جناب سید بزرگوار آقا سید حسن زارع.

سید حسن دارای منزلتی عجیب و کرداری بسیار نکو بوده و جزو مخلصین راه حق و حقیقت بوده هم اکنون یادگار ایشان در این روستا به نشانه و سنبلی از منزلت ایشان بجا مانده .


ایشان جمخانه ای بنا نمودند تا معبدگاه راز و نیاز مردم با خدای خویش باشد و به مرحمت نواده محترم ایشان سید طاهر جم خانه سید حسن روز به روز چهره ی زیباتری به خود میگیرد.

دو روستای دیگر نیز بانیاران میرزا حسین و بانیاران تیمور نیز هرکدام بنا بر منزلت این بزرگان نام گذاری شده.

میرزا حسین یکی از شاعران و بزرگان زمان خویش بوده که شعرهای زیبایی میسروند به طوری که ایشان را فردوسی گوران می نامیدند.

در پایین شعری از این لعل ناب  ادب قرار گرفته

 

فلک فن نکی دسم و دامانت چنم فن نکی

چون جرده رای قافلم نکی بن چینه و یانم ریشه کن نکی



چون تجار دانم غرق آو نکی کشتیم گیر دام و گرداو نکی

چون درویش برگم وکلپوس نکی ورد زوانم و یا دوس نکی



سر تا پای برگم سفید پوش نکی خاک الحدم و ژیرگوش نکی

تخته سنگ وفرش بالا پوش نکی ویلی کلفتم فراموش نکی



بساطم و خاک سیا تار نکی هاو دمی یاران لیم بیزار نکی

تو راحم رحم من گنام کردن مبو نه تقصیر بندت ویردن



اگر نکردم خاطرت ریشن هنی تفاوت من و تو چیشن

تو راحم رحم صبور ستار من ایجاد نه خاک عاصی عصیان بار



توهاید و روی چرخ هفتمینوه پی قصد چن کس و کمینوه

من افتاده خاک و خمینوه دیدم نمناکی و اسرینوه



صرف نظر کی گنای ویردم پیر و پشیو حال ویلان هردم

یه دی کی قانون آقا و نوکره کی شرط انصاف رعیت پروره



التجام ایدن کارساز کریم هم شادم بکی و وطن ویم

حسینم غریب کردستان زیدم غیر نه ذات تو نین امیدم



سهرابی گناش نه حد ویردن

امیدش و دست شهنشای شرطن


حال بهتر درک میکنیم چرا پسوند این روستا میرزا حسین انتخاب شده است.


و اما روستای بانیاران تیمور و شخصیت حضرت تیمور:

۰ حضرت آتیمور در زمان سلطنت ناصر الدین شاه قاجار میزیسته ودر همین زمان در سن ۲۰ سالگی در محل میدان اعدام کرمانشاه ( بانک ملی کنونی) اورا شهید کرده وسر مبارکش را از تن جدا کردند ۰ حضرت آتیمور از یاران حضرت آسید براکه گوران بوده ۰ تیمور بانیاران را از روی کلامات دوره آسید فرضی باید شناخت که این بزرگوار به همراه یارانش در دوره نادر شاه افشار میزیسته اند ۰ حضرت شیخ امیر یکی از یاران آسید فرضی گواهی تیمور را اینگونه بیان میکند :

  تا تیمور پای طوق نرژیو و حوین       پشت ظالمان نمبو زوین

۰تیمور فرزند رضا که بنا به نوشته محققین و تذکره نویسان در سال ۱۲۴۶ حجری قمری در روستای بانیاران منطقه گوران در دامنه کوه دالاهو از توابع استان کرمانشاهان پا به عرصه وجود گذارده و ایام کودکی و جوانی را ضمن اشتغال به شغل شریف کشاورزی و دامداری در حد و امکانا ت محلی به تحصیل علم و با روحی با عظمت به کسب وصول به حقایق باطنی پرداخته تا حدی که سر امد درویشان و گویندگان و شاعران و عرفانی دوره ی حضرت آ سید براکه که اکثر در قریه ی توت شامی پر وانه وار گرد شمع جمال اقا و مولای خود جمع بودند گردید ایشان دارای کشف و کرامات بسیاری بوده ودر دوره خود شروع به پیشگوییهایی نموده که همین مسیله باعث گردید که یاران مخلص گرد شمع جمالش جمع شده و ارام ارام نام مقدس تیمور بر سر زبانها بیفتد با توجه به اینکه در اطراف هر گلی خارهایی خطر ناک و ازار رسان بسیار ند و هر لحظه قصد ازار گل زیبا و خوش بو را دارند لذا در اطراف و نزدیکی ان بزر گوار نیز ددان زشت سیرت بودند که با خبث طینت و حقد و حسد شروع به کینه توزی و اتش افروزی و طرح نقشه ی شومی نمودند و با رفت و امدهای مکرر در نزد حکومت وقت کرمانشاه ( عماد الدوله ) و حاکم شرع ( اقا محمد علی کرمانشاهی ) که نصبت به یارستان و درویشان حساسیت عجیبی داشت و قبلا" نیز مظفر علی شاه کرمانی و معصومعلی شاه دکنی و چندین نفر دیگر از صو فیه را به قتل رسانیده بود و نزد ایشان چنین وانمود کرده بودند که تیمور علاوه بر اینکه با نشان دادن اعجاز و کرامات از راه سحر و افسون و جادو بر ضد دین و مذهب نیز قیام کرده و با اعلام جمهوری خواهی قصد کودتا دارد و یکی از مدارک بد خواهان بند کلام منظوم و معروف مبنی بر پیشگویی در بوجود امدن جمهوری و اخراج شاهان از تخت و تاج سلطنت است که میفرماید :  

  شکسته قولان حکمش رواج بو         شاهان نه روی تخت عالم اخراج بو  

  تیمور سری پرشور داشته قلندری بی پروا واز جان گذشته و نصبت به حکام زمان بیتوجه بود لذا با توجه به مفاد کلامات انقلابی وی و اذدحام پر شور و بی سابقه مردم و سعایت و بد خواهی گمراهان دور از حقیقت محلی اخر الامر ماورین حکومت آتیمور را با حالتی دستگیر و به دستور عماد الدوله یکسر به نزد حاکم شرع آقا محمد علی کرمانشاهی میبرند و تیمور تنبوری در دست داشته چنانکه مرحوم معصومعلی شاه شیرازی در صفحه ۵۹۱ جلد سوم طرائق الحقایق از قول میرزا محمود گرکانی یکی از طلبه هایی که در ان لحظه ودر ان زمان در محضر حاکم شرع بوده تلمذ میکرد مینویسد : در محضر حاکم شرع بودم که درویشی به نام بابا تیمور به نزد حاکم اورده و حاکم شرع از او پرسید که اصول دین تو چند است و ان در ویش شروع به تنبور زدن کرده و میخواند که یکتاست یار ما بی همتاست یار ما و با تنبور خود کاری کرد که هیچکس در ان مجلس نمیتوانست حرکتی کند و در پایان نیز به حاکم شرع گفت مگر متوکل شدی که راه را بر زوار میگیری و از خانه بیرون رفت و چون طبق کلامات خود حضرت آتیمور باید در راه دین سلطان شهید میشد لذا خود را به سربازان حکومت معرفی و پس از ۶ ماه حبس عاقبت در سحرگاه روزی در سبزه مبدان کرمانشاه شربت شهادت را نوشید تا به یارستان این پیام را بدهد که جان کمترین چیزی است که میتوان در راه دین سلطان اسحاق داد در رابطه با شهادت وظهور مجدد ایشان کلاماتی شیوا از آتیمور به جای مانده که چند خط از ان در ذیل اورده شده است  

  تیمور سر بده وینه ی قربانی       فانی و چب ده باقی مستانی 

  در رابطه با ظهور مجدد میفرماید

  پری زنجیرم دل ماران و تنگ      یه کرده ویمن و هزاران رنگ

  وعده ی مویرو یک مانگو نیمی     مکروم وپا شور عظیمی

 ذات من نه ذات حیدر دور نین     شکاکان ماچون یه تیمور نین

  یاران بزانان یه کراماته     مرده زنده بی هیهات هیهاته

حال بهتر علت این پسوند ها درک کردیم هر کدام از این بزرگواران سمبلی برای قریحه ی خویش میباشند که مردمان به نام و خاطره ی منزلت آنها به خود می بالند و از این رو نام روستای خویش را با نام مبارک ایشان متبرک نمودند.

اگه بتونم دفتر شاه تیمور رو که نسخه پی دی افش هست رو برای دانلود در وبلاگ قرار میدم.


توصیه خاندان میر در مورد رعایت نکات بهداشتی برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا

تاریخچه کرد (مادها)

فردوسی و مطرح کردن پیدایش نژاد کرد در اساطیر ایران زمین

  ,تیمور ,بانیاران ,ایشان ,نکی ,بوده ,    ,سید حسن ,حاکم شرع ,به نام ,روستای بانیاران

مشخصات

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

هر روز brokmariken ترجمه سرزمین دخترونه گروه ریاضی دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول Basketlinne Barn|NBA Linnen Sverige فروشگاه اینترنتی ساعت مچی زنانه Raymond's memory اوج آرامش inpaurama